کتاب قدرت عادت

خلاصه کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت به شما کمک می کند که عادت و مکانیسم آن و راه های کاربردی برای خلق یا ترک عادت را بشناسید و از آن در زندگی خود استفاده کنید. در این مقاله خلاصه کتاب قدرت عادت به همراه جملات زیبا کتاب تقدیم شما می گردد

خلاصه کتاب قدرت عادت

دانشمندان میگویند عادت ها به این دلیل به وجود می آیند که مغز مرتب به دنبال راه هایی است تا سعی و تلاش را کم و در انرژی مصرف، صرفه جویی کند. اگر تمام کارها به خود مغز واگذار شوند مغز سعی می کند هر کار روتین و معمولی را به شکل یک عادت درآورد، چون عادتها به ذهن ما اجازه می دهند که تجزیه وتحلیل ها را کاهش دهد. این غریزه صرفه جویی یک مزیت بزرگ است.

این مقاله را هم توصیه میکنیم بخوانید : خلاصه کتاب پس از تو

هنگامی که عادتی بروز میکند، مغز مشارکت کامل در تصمیم گیری را متوقف می کند و از کار و فعالیت شدید دست میکشد یا اینکه روی وظایفی دیگر تمرکز می کند. بنابراین، این الگو به طور خودکار آشکار می شود، مگر اینکه شما عمدا مبارزه کنید، یا روتین هایی جدید پیدا کنید.

چرخه عادت بدین شکل است. اول یک سرنخ وجود دارد، عاملی که به مغز شما میگوید در حالت خودکار قرار بگیرد و از کدام عادت استفاده کند. بعد از آن روتین است که میتواند فیزیکی، ذهنی یا احساسی باشد. در نهایت، پاداشی قرار دارد که به مغزتان کمک میکند تا بفهمد آیا این چرخه ارزش آن را دارد که برای آینده به خاطر سپرده شود یا خیر.

برای ایجاد یک عادت جدید باید دو کار را انجام دهید. اول، یک سرنخ ساده و مشخص پیدا کنید. دوم، پاداش ها را به طور واضح تعریف کنید.

دو محقق در دانشگاه میشیگان نوشته اند که عادت ها به ویژه عادت های قوی، واکنش هایی اعتیاد مانند تولید میکنند، طوری که «خواستن به صورت تمایلی وسواس گونه بروز میکند» که میتواند « حتی با وجود مواجهه با بازدارنده هایی قوی نظیر از دست دادن اعتبار، شغل، خانه و خانواده» مغز ما را به انجام کارهای غیرارادی وادار کند. با این حال این تمایل ها نمی توانند کاملا ما را کنترل کنند. مکانیسم هایی وجود دارد که میتواند به ما کمک کند این وسوسه ها را نادیده بگیریم. ولی برای غلبه بر عادت بایستی تشخیص بدهیم کدام تمایل باعث تحریک رفتار ما می شود. تمایلات همان چیزهایی هستند که باعث تحریک عادت ها می شوند و وقتی بفهمیم که چگونه می شود باعث به وجود آمدن یک تمایل شد، ایجاد عادت جدید ساده تر میشود.

برای تغییر یک عادت باید به چرخه عادتتان با همان سرنخ همیشگی و همان پاداش همیشگی یک روتین جدید را جایگزین کنید. یک فرد سیگاری معمولا نمی تواند سیگار را ترک کند، مگر اینکه فعالیتی را پیدا کند که وقتی تمایل به نیکوتین او را تحریک می کند، جایگزین سیگار شود. در واقع شما نمی توانید یک عادت بد را خاموش کنید، فقط می توانید آن را تغییر دهید.

فرض کنید روتین شما این است: بعدازظهر از پشت میز کارتان بلند می شوید، به کافه می روید، یک کلوچه شکلاتی می خرید و در حال گپ زدن با دوستانتان آن را می خورید. برای تغییر این عادت باید به چند سوال پاسخ دهید.

سرنخ این روتین چیست؟ گرسنگی؟ کسالت؟ کم شدن قند خون؟ اینکه پیش از شروع یک وظیفه جدید، نیاز به استراحتی کوتاه دارید؟  پاداش چیست؟ خود کلوچه؟ تغییر صحنه؟ فراغت موقت از کار؟ معاشرت با همکاران؟ یا انفجار انرژی به دست آمده از آن مقدار قندی که از کلوچه دریافت می کنید؟

پاداش ها قدرتمندند چون تمایلات را ارضا می کنند. اما اغلب از تمایلاتی که رفتار های ما را به وجود می آورند آگاه نیستیم. اکثر تمایلات همینطورند: وقتی به گذشته نگاه می کنیم آشکارند، اما وقتی تحت سلطه آنها هستیم، دیدنشان به طرزی باورنکردنی دشوار است. برای پی بردن به اینکه کدام تمایلات عادت هایی خاص را ایجاد می کنند، انجام آزمایش با پاداش های مختلف می تواند مفید باشد.

در اولین روز آزمایشتان، هنگامی که برای رفتن به کافه و خرید کلوچه احساس انگیزش کردید، روتین را طوری تغییر دهید که پاداشی متفاوت به شما بدهد. برای مثال، به جای رفتن به کافه بیرون بروید، کمی در اطراف ساختمان قدم بزنید و سپس بدون اینکه چیزی بخورید برگردید پشت میز کارتان. روزهای دیگر روتین های متفاوت را امتحان کنید. مهم نیست به جای خریدن کلوچه چه کاری را برای انجام دادن انتخاب کنید. منظور این است که فرضیه های متفاوت را برای تعیین تمایلی که شما را به انجام روتینتان تحریک می کند امتحان کنید. هنگامی که چهار یا پنج پاداش متفاوت را آزمایش می کنید، می توانید از حقه های قدیمی برای جستوجوی الگوها استفاده کنید: بعد از هر فعالیت، اولین سه موردی را که هنگام بازگشت به میز کارتان به ذهنتان می رسد، روی یک تکه کاغذ بنویسید. این موارد ممکن است عواطف، افکار تصادفی، بازتابی از احساس شما باشد. فقط اولین سه کلمه ای باشد که به مغزتان خطور میکند.

سپس روی ساعت یا کامپیوترتان یک زنگ هشدار برای پانزده دقیقه بعد تنظیم کنید. هنگامی که زنگ به صدا درآمد، از خودتان بپرسید: آیا هنوز انگیزه ای برای خوردن کلوچه داری؟ این کار هم به شما یک آگاهی نسبت به احساساتتان می دهد هم باعث می شود منشا عادت را پیدا کنید. اگر بعد از خوردن کلوچه در خیابان دیگر نمی خواهید به کافه بروید و با دوستانتان صحبت کنید، پس منشا عادت شما گپ زدن و روابط انسانی نیست.

هنگامی که روتین و پاداش را معین کردید، آنچه باقی می ماند تشخیص سرنخ است. دلیل اینکه تشخیص سرنخ هایی که عادت های ما را ایجاد می کنند دشوار است، این است که با آشکار شدن رفتارهایمان، با انبوهی از اطلاعات بمباران می شویم. از خودتان بپرسید: آیا اینکه شما هر روز در زمانی مشخص صبحانه میخورید به این دلیل است که گرسنه اید؟ یا به این دلیل است که ساعت شما هفت و سی دقیقه را نشان میدهد؟ یا به این دلیل که بچه هایتان شروع به خوردن کرده اند؟

آزمایش ها تقریبا تمام سرنخ های عادت، در یکی از پنج دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

مکان، زمان، حالت عاطفی، مردم دیگر و فعالیتی که دقیقا قبل از ایجاد تمایل انجام شده است. بنابراین برای پیدا کردن سرنخ تمایل به کلوچه خوردن پنج سوال را از خودتان بپرسید.

  1. کجا هستی؟
  2. ساعت چند است؟
  3. حالت عاطفی ات چگونه است؟
  4. چه کسی آن اطراف است؟
  5. چه فعالیتی قبل از ایجاد تمایل ایجاد شد؟

این سوال ها را چند روز جواب داده و یادداشت کنید. جواب مشترک در تمام روزها، سرنخ چرخه عادت شماست. برای مثال شما در اتاق کارتان، اتاق کنفرانس یا راهرو، پیش رییستان یا منشی دفترتان، وقتی حوصله تان سررفته یا استرس دارید، پس از اتمام سخنرانی یا لیست کردن کارهایتان هوس کلوچه می کنید. ولی ویژگی مشترک تمام آن ها این است که هرگاه هوس کلوچه کرده اید ساعت بین 3 تا 4 بوده است. در نتیجه سرنخ چرخه ی عادت شما زمان است.

حال که سرنخ را شناختیم چه کنیم؟ دانستیم که یک عادت فرمولی است که مغز ما به طور خودکار از آن پیروی می کند: وقتی من سرنخ را می بینم، روتین را انجام می دهم تا پاداش را به دست آورم. برای آنکه این فرمول را از نو مهندسی کنیم، باید دوباره شروع کنیم به انتخاب کردن. و آسانترین راه برای این کار، با توجه به مطالعات متعدد، داشتن برنامه است. در روانشناسی این برنامه ها با عنوان «پیاده سازی اهداف» شناخته میشوند. برای مثال ساعت را برای ساعت سه و نیم کوک کرده و برنامه ریزی کنید که برای ده دقیقه سر میز یکی از همکارانتان رفته و با او صحبت کنید.

برای اینکه عادتی تغییر یافته باقی بماند، افراد باید باور کنند که تغییر امکان پذیر است. و اغلب اوقات، آن باور فقط با کمک یک گروه به وجود می آید. اگر میخواهید سیگار را ترک کنید، روتین متفاوتی را پیدا کنید که تمایلاتی را که سیگار برآورده میکند، ارضا کند. بعد، یک گروه پشتیبان پیدا کنید، مجموعه ای از افرادی که قبلا سیگاری بوده اند، یا جمعی که به شما کمک کند باور کنید می توانید از نیکوتین دور بمانید، و هنگامی که احساس میکنید دچار تزلزل می شوید از آن گروه استفاده کنید.

البته باید در نظر داشت که شناخت این الگوها به معنی دانستن فرمول تغییر هر عادتی نیست. مسئله این نیست که چنین فرمولی وجود ندارد، مشکل این است که فرمول یکسانی برای تغییر عادتها وجود ندارد، بلکه هزاران فرمول وجود دارد. ترک سیگار با مهار پرخوری تفاوت دارد و آن هم با تغییر نحوه ارتباط با همسر یا اولویت بندی وظایف در کار متفاوت است. علاوه بر این، رفتار هرکس از نیت های متفاوتی نشات می گیرد.

معرفی کتاب قدرت عادت

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول به بررسی عادت در زندگی افراد می پردازد. در این بخش در مورد عصب شناسی شکل گیری عادت، چگونگی ایجاد عادت های جدید و تغییر عادت های قدیمی و روش های این کار می خوانیم. متن بالا خلاصه ای از این بخش است.

بخش دوم در مورد عادت های شرکت ها و سازمان های موفق است. در این بخش در مورد تجربه شرکت های مثل استارباکس از یک عادت سازمانی را می خوانیم. بخش سوم نیز به عادت های جوامع می پردازد. در هر بخش نویسنده بر این موضوع تاکیید دارد که عادت ها می توانند تغییر کنند به شرط آنکه بدانیم چگونه کار می کنند.

تفاوت این کتاب نسبت به کتاب های توسعه فردی دیگر این است که برخلاف کتاب های دیگر که فقط بر اساس تجربه های نویسنده و دیگران نوشته شده اند، این کتاب بر اساس پژوهش ها، آزمایش ها و تحقیقاتی است که دانشمندان روی دسته های مختلف افراد انجام داده اند.

جملاتی از کتاب قدرت عادت

  • اگر بخواهید عادتی را تغییر دهید، باید یک روتین جایگزین پیدا کنید، و وقتی به عنوان عضوی از یک گروه برای تغییر تعهد بدهید، احتمال موفقیتتان به طور چشمگیری بالاتر می رود.
  • برای بیشتر افرادی که زندگیشان را دوباره سروسامان می دهند، هیچ لحظه مهم یا فاجعه ای دگرگون کننده وجود ندارد. فقط اجتماعاتی ( که گاهی وقت ها فقط شامل یک نفر دیگر میشوند) وجود دارند که تغییر را باورپذیر می کنند.
  • اگرچه فرایند تغییر عادت به سادگی قابل توضیح است، اما الزاما معنایش این نیست که به همان سادگی هم می تواند با موفقیت به انجام برسد.

مشخصات کتاب

نام انگلیسی کتاب : The Power of Habit

نویسنده : چارلز داهیگ

مترجم : مصطفی طرسکی

دیدگاه خود را درباره‌ی خلاصه کتاب قدرت عادت با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید. به‌طور خلاصه کتاب قدرت عادت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوانندگان محترم می توانید مقالات نوشته شده خود و یا عکس هایی که با کتاب در منظره های مختلف گرفتید را ارسال کنید تا با نام خودتان در مجله اینترنتی کتاب خوب منتشر شود

منبع عکس : دیجیکالا

یک دیدگاه برای “کتاب قدرت عادت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *