گاو بنفش

خلاصه کتاب گاو بنفش

کتاب گاو بنفش به شما نشان می دهد که چگونه تمایز، موجب پیشرفت چشمگیر کسب و کار شما می شود. در این مقاله خلاصه کتاب گاو بنفش به همراه جملات زیبا از آن تقدیم شما می گردد

خلاصه کتاب گاو بنفش

چرا استثنائی نبودن باعث مرگ یک شرکت است؟ نویسنده کتاب باور دارد که شما یا گاو بنفش هستید یا نیستید. به بیانی دیگر شما یا متمایز هستید یا نیستید. اگر به یک دشت نگاه کنید احتمالا گاوهایی به رنگ سیاه و سفید خواهید دید. شاید هم چند گاو با لکه های قهوه ای پیدا کنید. اگر در میان آن گاو های سیاه و سفید یا قهوه ای یک گاو بنفش در حال چرا باشد، قطعا نگاه شما به آن خیره خواهد شد چرا که از بقیه متمایز است. همانگونه که اگر محصول یا خدمت شرکت شما مثل گاو های سیاه و قهوه ای باشند، نظر مشتریان را جلب نخواهند کرد.

در گذشته محصولات کمتری وارد بازار تبلیغات می شدند. هر کدام از این محصولات در تبلیغاتشان بسیار قابل اعتماد  و مفید بنظر می رسیدند. اما در دنیای امروز مشتریان در دنیای تبلیغات غرق شده اند. مخاطبان تنها به تبلیغات محصولاتی توجه می کنند که به آن ها نیازمندند. علاوه بر آن توجه عموم به تبلیغات سنتی نسبت به گذشته بسیار پایین آمده است.

فرض کنید که شما صاحب یک شرکت با محصول خاصی هستید. شرکت شما یک آگهی تلوزیونی از محصولتان پخش می کند. افرادی این آگهی را می بینند ولی تعداد کمی از آن ها به این محصول نیاز دارند. از این گروه نیز درصد اندکی به آگهی شما توجه خواهد کرد. در نهایت هم فقط درصد کمی از افرادی که به آگهی شما توجه کرده اند ترغیب به خرید محصول شما می شوند. به عنوان مثال فرض کنید شرکت شما قرص مسکن جدیدی را تولید کرده و اکنون می خواهید آن را تبلیغ کنید. با توجه به اینکه شرکت های زیادی تا بحال این محصول را تولید کرده اند شما برای تبلیغ محصولتان باید سه نکته مهم را در نظر بگیرید.

1- باید مشتریانی پیدا کنید که به مسکن نیاز دارند.

2- از بین مشتریانی که به مسکن نیاز دارند باید افرادی را بیابید که از مسکن های موجود در بازار راضی نیستند.

3- باید افرادی را پیدا کنید که محصول شما واقعا توجهشان را جلب کرده و قصد خرید محصول شما را دارند.

در دنیای مدرن، کالا و محصولی که ارائه می دهید، برای متمایز بودن باید خارق العاده باشد. تاریخ تبلیغات به سه دسته تقسیم می شود: پیش از تبلیغات، در هنگام تبلیغات و پس از تبلیغات.

در دوره ی پیش از تبلیغات، مشتریان تجربه خودشان را از استفاده یک محصول به اشتراک می گذاشتند که به آن تبلیغات کلامی یا دهان به دهان می گویند. برای مثال یک مشتری سبزی فروشی، تجربه خوب خود را از خرید سبزی از یکی از مغازه های تره بار را با دیگران به اشتراک می گذارد و این تجربه خوب باعث می شود که مشتریان بیشتری برای خرید به آن مغازه مراجعه کنند.

54f75c7b48bebd4f98e9d2d1c7cf3dbfce0acb2e 1613848848 - گاو بنفش

در دوره تبلیغات، تبلیغات تاثیر باورنکردنی داشتند. فروش یک محصول با مقدار تبلیغاتی که برای آن انجام می شد رابطه مستقیم داشت. از این رو شرکت ها برای فروش بیشتر هزینه زیادی را روی تبلیغات سرمایه گذاری می کردند و چند برابر آن را سود می کردند.

دوره ای که اکنون در آن زندگی می کنیم دوره پس از تبلیغات نامیده می شود. در این دوره ما به تبلیغات کلامی برگشته ایم. در این دوره شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر و امثال آن ها باعث شدند که تبلیغات کلامی با سرعت خیلی بیشتری به اشتراک گذاشته و منتشر شوند.

در این دوره آن قدر کالا ها و انتخاب های زیادی برای مشتری وجود دارد که تنها برآورده کردن نیاز های مشتری برای فروش یک محصول کافی نیست و محصول علاوه بر ارضای نیاز های مشتری باید خارق العاده باشد.

از ریسک کردن نترسید. در دنیای امروز ریسک کردن استراتژی مطمئن تری نسبت به عدم انجام آن است. در بازار مدرن جایی برای محصولات معمولی و کسالت آور وجود ندارد از این رو موفقیت نسیب شرکت هایی می شود که بر ترس خود برای ریسک کردن غلبه کرده و خود را به چالش می کشند چرا که در همچین بازاری به چشم نیامدن برابر است با وجود نداشتن. برای مثال در صنعت موسیقی شرکت هایی که امروز موسیقی را از طریق راه های سنتی عرضه می کنند تقریبا از بین رفته اند چرا که پلتفرم های فروش آنلاین موسیقی جای آن ها را گرفته اند. درواقع این شرکت ها نتوانسته اند تغییر را بپذیرند.

روی مشتریانی سرمایه گذاری کنید که محصولات جدید را بپذیرند و در مورد آن ها با دیگران صحبت کنند. اکنون دیگر می دانیم که متمایز بودن شرط وجود داشتن در بازار رقابت است اما حال باید به این بپردازیم که این محصول متمایز را چگونه می خواهیم عرضه کنیم.

برای عرضه محصول خود باید بدانید که پنج دسته از افراد وجود دارند که احتمالا از محصول استفاده خواهند کرد.

1- نوآوران، افرادی که مشتاق تجربه محصولات جدید هستند در صف اول خرید محصول شما قرار دارند.

2- پذیرندگان اولیه. این افراد به محصولات جدید علاقه دارند چرا که می خواهد از مزیت های احتمالی محصول شما بهره مند شوند.

3و4- ابتدا رو انتهای بازه ی اکثریت. این ها افرادی هستند که به خرید دیگران اعتماد کرده و محصولاتی که توسط دیگران شناخته شده و استفاده شده باشند را می پذیرند. این افراد بدنه و اکثریت اصلی مشتریان شما را تشکیل می دهند.

5- بازماندگان. افرادی هستند که از محصولات جدید و تغییر استقبال نمی کنند مگر آنکه مجبور به استفاده از آن باشند.

در گذشته، شرکت ها دسته سه و چهار را مشتری های هدف خود می دانستند که این هدف گذاری در بازار امروز معقولانه نیست. چرا که این دسته از مشتریان به سراغ یک محصول نمی روند مگر آنکه این محصول به صورت گسترده توسط دیگران استفاده و تایید شود. در بازار امروز مشتری هدف کسب و کار شما باید نوآوران و پذیرندگان اولیه باشند. آن ها از محصولات جدید استقبال کرده و با صحبت در مورد آن محصول سطح اطلاعات اطرافیان خود را در مورد محصول بالا می برند.

برای مثال برای فروش دوربین دیجیتال باید روی علاقه مندان به فناوری و همچنین عکاسان حرفه ای متمرکز شوید. این افراد پذیرندگان اولیه محصول شما هستند چرا که می خواهند از مزایای محصول شما استفاده کرده و از آن بهره ببرند.

بازاریابی به معنی خلق محصول است نه فروش محصول پس از تولید آن. در مفهوم سنتی، بازاریابی به معنای بیان ارزش های محصول تولید شده به مشتری است. در این تعریف بازاریابی در تبلیغات خلاصه می شود. اما در واقعیت بازاریابی خیلی پیچیده تر و وسیع تر از تبلیغ یک محصول است، در واقع بازاریابی در جهت خلق محصول است. در تمام مراحلی که حصول طی می کند، یعنی طراحی، تولید، قیمت گذاری و فروش جنبه های مختلف بازاریابی در نظر گرفته می شوند.

بازاریابی به معنی یافتن مزیت رقابتی است. یعنی نقطه ای که شما را از بقیه رقبایتان در بازار متمایز کند. برای پیدا کردن این نقطه باید کارهای زیادی انجام دهید از جمله پیدا کردن تفاوت های محصولی که ارائه می دهید در زمینه قیمت گذاری و ارائه.

باید توجه داشته باشید که محصول شما قلب فعالیت بازاریابی شماست پس باید یک شعار ساده داشته باشید که پیام محصول شما و هدفش را به وضوح بیان کند.

این مقاله را هم توصیه میکنیم بخوانید : خلاصه کتاب پس از تو

برای بازاریابی دنبال افرادی بگردید که محصول شما مشکلشان را برطرف کند. امروزه تبلیغات بی اثر شده اند یا تاثیری که باید بگذارند را نمی گذارند. اما چه چیزی باعث می شود که تبلیغ محصول شما از آن دسته تبلیغات باشد که مفید واقع می شوند؟ جواب این سوال در هدف گذاری درست بازریاب هاست. در گذشته بازاریاب ها می توانستند که مشتری های خود را انتخاب کنند اما حجم زیاد تبلیغات در امروز باعث شده است که بازاریاب ها دیگر تسلطی بر این مسئله نداشته باشند. اکنون مشتریان انتخاب می کنند که در معرض چه تبلیغاتی قرار گیرند در نتیجه تبلیغات باید گروهی را مورد هدف قرار دهند که برای مشکلاتشان دنبال راه حل می گردند. همان راه حلی که محصول شما به آن ها ارائه می کند. تبلیغات گوگل یکی از نمونه های خوب تبلیغ برای گروه هدف است. چرا که مشتریان نیاز های خود را در آن جست و جو کرده و آن تبلیغات راه حل هایی درخور نیاز های مشتری ارائه می دهد.

توجه داشته باشید که خلق یک محصول همیشه با نقد همراه است. اما نقد به معنای شکست نیست. اتفاقا نبود نقد از محصول شما نشانه کسالت آور بودن راه پیش روی شماست و در انتهای یک راه بدون ریسک، شکست منتظر شماست. از نقد نترسید و از آن استقبال کنید.

بعضی از شرکت ها از جسور بودن می ترسند چرا که فکر می کنند ممکن است مضحک یا توهین آمیز بنظر می رسند.

بزرگترین نگرانی و ترس اغلب شرکت های بزرگ که به خلق محصولات خارق العاده دست نمی زنند این است که این تغییر آن ها را مجبور به تغییر زیرساخت های اساسی کند.

معرفی کتاب گاو بنفش

گاو بنفش برای کسانی مناسب است که قصد راه اندازی یک کسب و کار یا ارتقای کسب و کارشان را دارند. این کتاب به خوانندگان کمک می کند که جامعه هدف یک محصول را بشناسند و در تمام مراحل تولید و عرضه ی محصول برای فروششان برنامه ریزی کنند.

جملاتی از کتاب گاو بنفش

  • ما برای توجه کردن به تبلیغات خیلی پر مشغله ایم اما تشنه ی پیدا کردن چیزهای خوبی هستیم که مشکلاتمان را برطرف کنند.
  • یک پیشرو به این دلیل پیشرو است که کاری خارق العاده انجام داده است. چیزهای خارق العاده حالا صاحب دارند و اگر شما آن ها را انجام دهید دیگر خارق العاده نیستند.
  • اگر شما خارق العاده هستید خیلی احتمال دارد که کسی یا کسانی از شما خوششان نیاید. این بخشی از تعریف و ماهیت خارق العاده بودن است.
  • در کسب وکار امن بودن ریسک بزرگی است.
  • بازاریابی خیلی مهم تر از آن است که به دپارتمان بازاریابی سپرده شود.

مشخصات کتاب

نام انگلیسی کتاب : Purple Cow

نویسنده : ست گودین

مترجم : افسانه درویشی

نشر : کتیبه پارسی

دیدگاه خود را درباره‌ی خلاصه کتاب گاو بنفش با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید. به‌طور خلاصه کتاب گاو بنفش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خوانندگان محترم می توانید مقالات نوشته شده خود و یا عکس هایی که با کتاب در منظره های مختلف گرفتید را ارسال کنید تا با نام خودتان در مجله اینترنتی کتاب خوب منتشر شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *