ایده عالی مستدام

Made to Stick cover - ایده عالی مستدام

از مشکلاتی که در سر راه ایده پردازان وجود دارد، بیان ایده است. هر قدر هم که ایده پرداز ایده ی خود را خوب بیان کند، باز هم یک بخشی از ایده، در درون مغز او باقی می ماند. برای مثال وقتی افراد سعی می کنند با ضربه به میز ریتم یک آهنگ را بسازند، معمولا افراد شنونده نمی توانند آهنگ را حدس بزنند. چراکه فرد ضربه زننده آهنگ را در ذهن خود خوانده و می پندارد که ریتم درستی را می نوازد اما افراد شنونده نمی توانند از آهنگی که در ذهن ضربه زننده نواخته می شود خبردار شوند. در این کتاب می خوانیم که چگونه ایده های خود را بیان کنیم تا پایدار و مستدام در ذهن دیگران بمانند و تاثیرگذار واقع شوند.

خلاصه کتاب ایده عالی مستدام

دلیل اینکه ایده های خوب زیادی مورد بی توجهی قرار می گیرند و ایده های بد و بی ارزش، پیاده می شوند یا در ذهن ها باقی می مانند این است که آن ایده های خوب به اندازه کافی مستدام یا پایدار نیستند. برای مثال شایعه ی آبنبات های مسموم هالووین، مردم آمریکا را به شدت به وحشت انداخت. پدر و مادر های زیادی نگران بودند که فرزندانشان از غریبه ها شکلات مسمومی دریافت کنند. اما چه ویژگی ای در همچین اطلاعات بی ارزش و نادرست باعث همه گیر شدن آن است؟ دو ویژگی اساسی باعث همه گیر شدن و مستدام شدن یک ایده می شوند. ایده های مستدام، به یاد ماندنی هستند و مردم مشتاقند تا آن را به دیگران منتقل کنند. در واقع با توجه به این ویژگی ها می توان ایده ها را تبدیل به ایده های مستدام کرد. برای مثال یک گروه بهداشتی برای نهی کردن مردم از خوردن پاپ کورن های داخل سینما، به جای بیان اینکه این پاپ کورن ها حاوی سی و هفت گرم چربی اشباع شده اند، توضیح دادند که این پاپ کورن ها، چربی اشباع شده بیشتری نسبت به بیکن و تخم مرغ برای صبحانه، بیگ مک و سیب زمینی برای ناهار و یک استیک برای شام دارند. این نوع طرز بیان بسیار قابل فهم تر و به یادماندنی تر است.

یادتان باشد ایده ای مستدام است که ساده باشد. توضیح دادن دقیق یک ایده می تواند خیلی خوب باشد اما در واقع از پایداری ایده می کاهد. برای توضیح یک ایده، آن را تا جایی که می توانید ساده کنید. به بیانی دیگر هرقدر به ایده اصلی جزییات بیشتری اضافه کنید باعث می شوید که ایده اصلی راحت تر فراموش شود. ایده را در یک عبارت ساده خلاصه کنید تا درک و فهم ایده آسان تر شود. حواستان باشد در این ساده سازی خود ایده را تقلیل ندهید. هنر آن است که ایده اصلی را طوری بیان کنید که بدون تغییر معنی و مفهوم آن، برای تمامی افراد قابل درک باشد. برای مثال روزنامه نگاران مفهوم کلی یک خبر یا گزارش را به صورت تیتر یک مقاله می نویسند تا نظر مخاطبان را به خود جلب کند و جزئیات خبر در متن خبر آورده می شود. در واقع یک عبارت کوتاه و مختصر و مفید می تواند در ذهن هر کسی باقی بماند.

از دیگر ویژگی های ایده های مستدام، غیر منتظره بودن آن هاست.  از آنجایی که مغز انسان تمایل زیادی به ذخیره انرژی از طریق فراموش کردن اطلاعات بدون حفظ کردن آن ها دارد، مسائل عادی را فراموش می کند. در بیانی دیگر چیزی که غیرمنتظره نباشد در مغز باقی نمی ماند. برای مثال اگر مهماندار یک هواپیما بجای نشان دادن راه های خروجی هواپیما به صورت معمول، کمی خلاقیت به خرج داده و بگوید ” شاید پنجاه روش برای ترک معشوقتان وجود داشته باشد اما برای خروج از این هواپیما فقط یک راه وجود دارد” می تواند توجه مردم را جذب کرده و توضیحاتش را در ذهن آن ها ماندگار کند. پس با ارائه ی ایده به صورت غیرمنتظره می توان توجه قابل ملاحظه ای را به آن ایده جذب کرد.

خصوصیت دیگر ایده های مستدام، برانگیختن کنجکاوی در مخاطب است. برانگیختن کنجکاوی در ذهن مردم علاوه بر جلب توجه آن ها، می تواند ایده شما را در ذهن آن ها باقی نگه دارد. از راه های برانگیختن کنجکاوی مردم آن است که چیزی را به آن ها بگویید که آن ها نمی دانند از این رو ذهن آن ها برای پر کردن شکاف های کنجکاوی، فعال می شود. شکاف های کنجکاوی فضاهای خالی هستند که ذهن، خود را مجاب می کند برای پر کردن آن ها دنبال کسب اطلاعات باشد. شکاف های کنجکاوی آن قدر موثر هستند که مجلات زرد با تیتر هایی که روی جلدشان منتشر می کنند، تمام فروش خود را مدیون آن ها هستند.

ویژگی بعدی ایده های مستدام، توصیفی و منسجم بودن آن هاست.  هر قدر که مردم از چیزی اطلاعات بیشتری داشته باشند، آن را خلاصه تر توصیف می کنند. در بازی ضربه زدن ریتم آهنگ دیدیم که مردم فراموش می کنند که همه افراد به اندازه خودشان درباره موضوعی اطلاع ندارند. چه آن موضوع ریتم یک آهنگ باشد، چه یک ایده ی تازه! از این رو در انتقال اطلاعاتی که از ایده خود می خواهید با دیگران به اشتراک بگذارید، باید از اصطلاح های منسجم و قابل درک استفاده کنید. استفاده از مثال و تصاویر و رسانه های دیگر نیز می تواند مفید باشد.  منسجم و قابل درک بودن یک ایده به معنی عدم استفاده از کلمات تخصصی و نا آشنا به مخاطب است. برای مثال برای بیان اینکه گربه ای تغییر عقیده داده و تلاش برای رسیدن به گوشت را کنار گذاشته است، می گوییم گربه دستش به گوشت نمیرسه، میگه بو می ده!

از دیگر ویژگی های یک ایده مستدام، معتبر بودن آن است.  ایده ی شما باید باورپذیر باشد. برای کمک به باورپذیری ایده شما می توانید از یک کارشناس استفاده کنید. برای مثال برای تبلیغ علیه استفاده از دخانیات، یک خانم 20 ساله که از نوجوانی دخانیات استعمال می کرده است و حالا نیازمند پیونده ریه است، یک کارشناس معتبر است. از دیگر راه های کمک به باورپذیری ایده، استفاده از شواهد و ارقام واقعی است تا جایی که بتواند یک تصویر ملموس از ایده را به مخاطب منتقل کند. استفاده بیش از حد از آمار، خطای بزرگی در بیان ایده هاست. از دیگر روش های موثر برای باورپذیری یک ایده، قرار دادن مخاطب به عنوان مرجع است. از آنجایی که مردم به قضاوت خودشان بیشتر از قضاوت یک متخصص اعتماد می کنند این روش بسیار جوابگوست. برای مثال رونالد ریگان برای جمع آوری رای به مردم می گفت: ” از خودتان بپرسید، آیا وضعیت الان شما بهتر از چهار سال قبلتان است؟”.

یادتان باشد که جذابیت های احساسی، مردم را به واکنش ترغیب می کند. محرک اصلی انسان، احساسات اوست نه عقل و آمار. برای جلب توجه مردم، احساسات آن ها را هدف بگیرید.  برای مثال، برای نهی مردم از استعمال دخانیات، نشان دادن تصاویری از تغییر چهره و بدن افراد معتاد به دخانیات نسبت به اعلام میزان مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیت، تاثیرگذار تر است.

زمانی که ایده ی شما نفعی برای مخاطب داشته باشد، میزان تاثیرگذاری بیشتر خواهد بود.  مردم همیشه به یک چیز علاقه مندند و آن هم خودشانند. وقتی یک ایده مطرح می شود، مردم فکر می کنند که این ایده چه نفعی برایشان دارد. از این رو موقع بیان ایده، توضیح دهید که آن ایده چه نفعی برای آن ها دارد. مثلا شرکت های فروش کالا، بجای توضیح ویژگی های محصول خود، باید به این بپردازند که آن محصول چه فایده ای برای مخاطب خواهد داشت.

داستان ها، تاثیر زیادی در تاثیرگذاری ایده دارند. وقتی که مردم، ایده شما را در قالب یک داستان می شنوند، خود را درون داستان و جای یکی از کاراکتر های داستان تصور می کنند و از خود می پرسند که در چنین شرایطی چه اقدامی خواهند کرد. از این رو داستان ها می توانند بسیار تاثیر گذار عمل کنند. برای مثال داستان سیبی که بر سر نیوتون افتاد و باعث کشف جاذبه زمین شد، می تواند مردم را تشویق کند تا به جهان با دیدی خارج از چهارچوب معمول نگاه کنند.

معرفی کتاب ایده عالی مستدام

این کتاب ایده پردازی و بیان ایده را به صورت کلی توضیح می دهد. توضیحات کتاب آن قدر جامع است که برای هر کس و هر نوع از ایده پردازی مفید باشد. مهم نیست که ایده شما فروش یک محصول، باز داشتن افراد از انجام کاری خاص، شعار اصلی یک کمپین، فکری بکر برای پیشرفت شرکتتان و یا یک داستان و مستند باشد. هرچه باشد این کتاب می تواند در پایدار و مستدام شدن آن به شما کمک بزرگی بکند. علاوه بر آن مثال های زیاد این کتاب کمک می کند تا منظور نویسنده به خوبی به مخاطب منتقل شود.

جملاتی از کتاب ایده عالی مستدام

  • فراموش نکنیم که کشف و تشخیص ایده‌ها به اندازه خلق آنها مؤثر است.
  • افراد به‌جای اینکه به اندازه‌ای به شما اطلاعات بدهند که برایتان مفید است و کم‌کم به آن اطلاعات بیافزایند، وسوسه می‌شوند که همه چیز را با دقت کامل، صادقانه و صحیح به شما بگویند.
  • بدانید که به دنبال چه می گردید. نیاز نیست همه چیز را خودتان بسازید. نیاز نیست اغراق کنید، فقط باید هنگامی که زندگی به شما هدیه ای می دهد آن را تشخیص بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *